Специфика в обучението на деца над 7 години: Балансът между игра и академичност

Специфика в обучението на деца над 7 години: Балансът между игра и академичност - изображение

Редица проучвания доказват ползата от чуждоезиковото обучение за развитието на мозъчните функции на децата. От ранна възраст те притежават любопитство към всяко ново нещо и подхождат с него, включително и към чуждия език. Затова и много специалисти препоръчват ранното чуждоезиково обучение.

И докато в периода до начална училищна възраст децата по естествен начин запомнят езиковите модели с разнообразни активности под формата на игра, след като навършат 7 г., игровият модел вече се съчетава с подходящи академични методи.

Особености на възрастовата група и как те влияят върху процеса на обучение

С навлизането на децата в училищна възраст във функционирането на мозъка им настъпват значителни промени. Те стават все по-самостоятелни и могат доброволно да контролират поведението си. Тръгвайки на училище, постепенно се адаптират, като при всяко дете времето за това е различно.

Водеща дейност е учебната и с нарастването на възрастта децата развиват когнитивните си възприятия и речта. За тях е по-лесно да запомнят учебния материал въз основа на визуализация, като постепенно се появяват и по-абстрактни форми на мислене. Това се отнася особено за началната училищна възраст – времето, когато децата се запознават и с писмения език.

Вниманието в училищна възраст, най-вече в периода 7-11 г., се характеризира с нестабилност и лесна разсеяност и тази особеност е една от причините в уроците да се включат елементи на игра, а също и дейностите да се сменят често. На тази възраст добре запомнят стихове, факти, развиват способности за разсъждаване. Могат да анализират явления и предмети, без да са необходими практически действия, което е показател за развитието на словесно-логическото им мислене.

На по-късен етап учениците вече могат да дават аргументирани доказателства, което им помага да правят логически съпоставки и сравнения и да усвояват по-лесно знанията от учебния материал по роден и по чужд език.

Интегриране на училищния материал с езиковото обучение за по-добри резултати

Въпросът кога е най-добре за децата да започнат да изучават чужд език винаги е пораждал полемики. Едни експерти препоръчват да започне след 4-годишна възраст, понеже тогава думите се запомнят по-бързо и лесно. Други обаче са на мнение, че това трябва да стане след 7-годишна възраст, когато процесът протича по по-различен начин. Тогава децата и по-късно тийнейджърите не само запаметяват, но и съпреживяват, разбират и структурират текста на чужд език. Друг техен довод е, че това е времето, когато детето вече пише на роден език, което е от полза за усвояването на чуждия.

Освен това чуждоезиковото обучение на деца в училищна възраст в никакъв случай не се отразява на академичното им представяне и не отклонява фокуса им от учебните предмети, заложени в съответната училищна програма. Напротив, проучванията доказват, че изучаването на чужд език помага за по-добрата концентрация и за развитие на умения, свързани със запаметяването. Многоезичните деца постигат по-големи резултати и в стандартизираните текстове, придобиват и способност за по-задълбочено разбиране на лексиката и структурата на своя роден език.

С прилагане на балансирано обучение, включващо интегриране на училищния материал с изучаване на чужд език, учениците могат да повишат езиковата си грамотност. Използването на индивидуален подход помага да овладеят заедно със структурата на родния език и чуждия. Разбират как по-точно „работи” родният им език, а това засилва и способността им да четат и пишат.

Изучаващите чужд език ученици в езикова школа или център подобряват като цяло резултатите си в училище, защото са способни да вземат по-бързи решения, да мислят по-рационално и да превключват по-бързо от родния към чуждия език и обратно в различни ситуации.

Доказано е, че за да научи едно дете перфектно чужд език, са нужни около 7 години. Макар че няма точна формула кога да започне този процес, все пак според специалистите е добре преди това детето да познава българската азбука, както и да умее да чете. Когато това е училищната възраст, по-големият речников запас, изучаването на лексиката и граматиката на чуждия език подобряват усвояването и на родния и повишават металингвистичното съзнание. Това води до по-добри резултати и в двата случая.

Как да запазим интереса към ученето чрез правилен баланс между сериозно и забавно

За овладяването на чужд език се изискват разнообразни методи, особено когато се отнася за деца. За запаметяването на лексиката и за усвояване на граматични и синтактични структури се използва предимно игрови подход като достатъчно ефективен с подходяща адаптация към всяка определена възраст.

Опитът в обучението по чужд език на деца в училищна възраст показва, че те по-лесно го усвояват, ако им се предоставят различни стратегии за това. За тях е трудно да разберат смисъла на такава езикова дейност, при която само да учат думи или правила без цел или резултат, дори продукт. По-голяма част от тях са по-вдъхновени и с по-голяма мотивация, ако по време на занятията се включат забавни елементи като:

  • езикови игри;
  • аудио-визуални материали;
  • ролеви игри;
  • организиране на дискусии;
  • артистични занимания и др.

За натрупване на знания и формиране на умения за овладяване на чуждия език помага комбинация от традиционни и иновативни методи. Програмата, построена така, че в различни аспекти да се пресича с училищната, допринася получените от учениците умения и навици да послужат и в училище.

Значението на домашната работа и самостоятелната работа в тази възраст

Задаването на домашни и самостоятелни работи е съществена част от цялостния процес на езиковото обучение. Те помагат на учениците, независимо от възрастта им, да приложат наученото, а на преподавателя – да добие представа за постиженията и пропуските им. Могат да целят затвърдяване на наученото, проверка на знанията и др.

Изпълнението на задачи в учебната тетрадка, съставянето на текст, попълването на тест, изработката на презентация и др. учат на самостоятелност и самодисциплина, които са важни качества за извършване и на други дейности. Могат да имат и индивидуален характер в зависимост от нуждите на ученика.

В Езикова школа „Омега” държим много на индивидуалния подход не само при задаване на домашните и самостоятелните работи. За нас е важно децата в училищна възраст да затвърдят и надградят знанията си по чужд език, придобити в училище. Проучете на Omegals.bg какви възможности предлагаме и осигурете на вашето дете или тийнейджър обучение по ваш избор, включително и подготовка за сертификатни изпити и участие в летни програми.

© 2025 Всички права запазени | Езикова школа Омега

Заяви безплатна консултация!
Изпратете бързо запитване