В съвременния свят владеенето на повече от един език е ключово умение заради растящата глобализация, стремежа към интеркултурна комуникация и дигитализацията. Компаниите търсят кадри с умения за общуване на няколко езика, включително и за работа от разстояние.
За успешна онлайн комуникация са нужни различни умения. Едни от най-важните за бизнес общуването в дигитална среда са свързани с устното и писменото общуване на английски и други чужди езици. Това е задължително, ако работите в професионална компания и всяка друга с международен екип и се налага комуникация на чужд език с клиенти и партньори.
Специфики на езиковата комуникация във виртуална работна среда
Комуникацията в дигитална среда позволява непрекъснато да се обменят идеи, бързо да се вземат решения и между екипа да има ефективна координация, дори ако членовете му са отдалечени един от друг на хиляди километри.
И при устната, и при писмената езикова комуникация съществуват редица специфики, които могат да се окажат пречка за ефективното общуване.
Специфика на устната комуникация
Към формите на устна комуникация се отнасят разговорите, включително и телефонните, презентациите, провеждането на виртуални срещи и дискусии. До недоразумения и неправилно разбиране от събеседника може да доведе липсата на ясна структура на езиковия изказ, неовладяна терминология и някои невербални елементи като жестове и тон на гласа.
Специфика на писмената комуникация
При практикуване на дистанционна работа неизменна част от нея е писмената езикова комуникация чрез бизнес имейли, официални писма и др. Спазеният бизнес етикет при оформянето им е от значение за високата работна ефективност.
Умението за ясно и точно изразяване в устна и писмена форма на английски или друг чужд език помага за успешното сътрудничество с членовете на екипа и клиентите. Разбирането и яснотата на информацията подобряват работния процес. Добре свързаните екипи работят по-точно и бързо, а като следствие са и по-добрите резултати.
Как да се справим с предизвикателствата при онлайн бизнес срещи на чужд език?
В деловите разговори на една бизнес среща могат да вземат участие представители на една компания или партньори от различни организации. Под каквато и форма да протичат бизнес срещите – консултация, заседание, конференция или класически делови разговор, правилната бизнес комуникация изисква да разполагате с нужния запас от думи и да си служите с ключови изрази и фрази, вдъхващи увереност.
Участието в онлайн бизнес среща на чужд език изисква притежаването на езикови знания и умения, които дават възможност за:
- дипломатично излагане на собствената гледна точка;
- изказ, печелещ доверието на събеседниците;
- тактично, но аргументирано изразяване на несъгласие при нужда.
Едно от предизвикателствата при онлайн общуването е възникването на трудни ситуации, от които може да се излезе бързо и с лекота при владеенето на чуждия език на високо ниво. Усвояването на професионална лексика, ключови фрази и точната структура на речта, заедно с правилното невербално представяне, изгражда по-голяма увереност по време на срещите.
Инструменти и техники за подобряване на комуникацията в международни екипи
Има компании, които работят почти изцяло дистанционно и с пъстри международни екипи. Ефективната комуникация между членовете им може да е затруднена не само поради разнообразието от часови зони, но и поради фактора културни различия. Комуникационните стилове, работните практики и подходите към решаване на проблемите може да са различни. Докато в някои култури например е прието директното и открито говорене, за други е характерен по-деликатният начин на изразяване.
Преди да се премине към виртуална комуникация, ако сте ръководител на екип, е добре да отделите време да изградите взаимоотношения лице в лице. След като се идентифицират културните различия, водещи към недоразумения и грешна комуникация, ще се намери общ език и решение за начина на работа.
Разбира се, високото ниво на владеене на бизнес английски език е задължително за успешната комуникация, а в зависимост от специфичната дейност на бизнеса. Ако в общуването онлайн не съществува езикова бариера, това гарантира пълноценна работа на екипа.
Балансиране между формална и неформална комуникация в дигитална среда
В зависимост от целите на комуникацията и стила ѝ, тя може да се дефинира като формална и неформална.
При формалната се следват конкретни принципи и правила и тя изисква по-официален стил на общуване в съответната професионална среда.
Неформалната се използва в по-ежедневния социален контекст, предимно между приятели и семейство, като е позволено и използването на жаргон. За нея не е характерен специфичният професионален език и конструкциите на изреченията са вариативни.
За езиковата комуникация в работна бизнес среда в по-голяма степен се отнасят характеристиките на формалната комуникация, независимо дали става въпрос за физическо, или онлайн общуване. При бизнес комуникацията съществува изискване за строго спазване не само на бизнес етикета, но и на владеенето на професионалния език и познаването на необходимата терминология. Изключено е използването на диалектизми, разговорни думи и изрази. Това се отнася напълно и за комуникацията в дигитална среда, без значение дали това са бизнес разговори, срещи, преговори и кореспонденция.
Тъй като в процеса на работата между членовете на екипа възникват по-близки взаимоотношения и дори приятелства, в много ситуации може да възникне необходимост и от неформално общуване. Например, ако лидерът на екипа организира неформално виртуално събиране по повод рожден ден, награждаване и др. Неформалната комуникация сближава членовете на екипа и поддържа усещането за общност.
Задълбоченото владеене на чуждия език и умението да се прилага спрямо различни контексти позволява гъвкавото превключване от формална към неформална комуникация. Балансирането между тях поражда по-успешна комуникация в дигитална среда, тъй като в нея липсва живият контакт.
Владеенето на английски и други чужди езици е задължително за постигане на успех, ако работите в бизнес среда, ориентирана към външни пазари или ѝ предстои разширяване в други държави. Освен че ще бъдете по-уверени в комуникацията, чуждият език ще ви гарантира уважение, а също и повече пълноценни контакти с колеги, клиенти или бизнес партньори.
В езиков курс, заявен в Езикова школа „Омега”, ще усвоите всички комуникативни умения, които ще ви бъдат нужни за разговори по време на работа, комуникация с колеги, подчинени и началници, писане на бизнес имейли, преговори с клиенти и др.
Научете повече за обучението по различни езици на Omegals.bg и за възможностите, които предлагаме. Разчитайте на нашите опитни филолози, които ще ви помогнат да усвоите знания и умения за безпроблемно общуване в различни бизнес ситуации във физическа и дигитална среда.