Търсене
Close this search box.

На каква възраст е най-добре да започнем ученето на чужд език?

На каква възраст е най-добре да започнем ученето на чужд език
Отговорът на този въпрос зависи до голяма степен от това какви цели сме си поставили и доколко ни се отдават чуждите езици. Все пак, ако говорим за владеене на чужд език от типа билингвизъм, тогава безспорно можем да заявим, че колкото по-рано, толкова по-добре. Тоест с раждането е по-добре от 3 години, на 3 години е по-добре от 7 и т.н…
Немалко проучвания доказват, че периодът за научаване на чужд език на ниво майчин език е ограничен до 10-12-годишна възраст. След тази възраст намалява способността на човек да възприеме в дълбочина особеностите на един нов език. Учените обаче не са единодушни по този въпрос. Някои от тях считат, че затрудненията с изучаването на чужд език след пубертета се свързват най-вече с невъзможността за идеално произношение на чуждия език, т.е. почти винаги остава различим акцентът на матерния език. Самата способност за заучаване на нов език не намалява и в полза на това мнение са немалкото примери на хора, започнали да учат чужд език в юношеска възраст или дори след това, достигайки до ниво – отлично владеене на още един или повече езици.

Все пак коя е най-подходящата детска възраст за изучаване на чужд език?

Ако не говорим за случаите, в които децата са билингвисти, най-добрата възраст за учене на чужд език е между три и четири годишна възраст. Приблизително в тази възраст децата вече са заучили и поставили основите на своя матерен език. Оттук нататък може спокойно да започне ученето на чужд език на две нива: игрово и звуково. Особено подходящи са лесни песнички и стихотворения, които развиват слуховата памет на децата и свързват определени визуални изображения на предмети с конкретни звуци.

Едва след 6-годишна възраст могат да се въведат и някои граматически правила на чуждия език.

Защо в различните възрасти се учи по различен начин

Чуждоезиковите думи, заучени в ранна възраст, водят до стимулиране на слуховата памет в мозъка. По този начин се задейства един необясним според граматическите правила механизъм, който обаче работи безупречно и „подсказва“ кое е правилно и кое не.

При учене на език в по-късна възраст се активира фронталният дял на мозъка, който се свързва не със слуховия, а с рационалния механизъм за заучаване на чужд език.

Децата учат по-лесно чужд език, но възрастните пък имат повече опит с механизмите за заучаване

В заключение бихме могли да кажем, че ученето на чужд език в по-късна възраст не е задължително по-трудно от това в детска възраст, а просто различно. Възрастният използва различни механизми за учене и се опира на своя предишен опит, който в немалко случаи може да бъде изключително полезен.

 

Прочетете още:

 

Разгледайте още:

© 2025 Всички права запазени | Езикова школа Омега

Заяви безплатна консултация!
Изпратете бързо запитване