Глобализацията и новите социално-икономически условия изискват образованието да се усъвършенства, включително и чуждоезиковото обучение. Ако изучаващите проявяват готовност за развитие и притежават необходимата мотивация за това, процесът на изучаване на чужд език ще се превърне в истинско удоволствие.
Един от „техническите” инструменти, който преподавателите по чужд език използват за тази цел, е изработката на езиково портфолио. В духа на Европейското езиково портфолио, прието от Съвета на Европа, пред тях се поставя творческата задача да научат обучаващите се да събират постиженията и успехите си. А самите те могат да използват портфолиото за документиране на успехите и за измерване на напредъка им.
Как да структурираме личното езиково портфолио за максимална ефективност?
Езиковото портфолио дава възможност за анализиране на учебния процес и за по-добрата му организация. За постигане на максимална ефективност от използването му преподавателите могат да следват най-общо структурата, включена в Европейското езиково портфолио. В него частите са три:
Езиков паспорт
Той отразява езиковите знания и умения в определен момент съобразно Таблицата за самооценка от Общата европейска езикова рамка и получени сертификати и дипломи. В него се отразяват посетените езикови курсове, положени езикови изпити и получените оценки. Обучаващите си правят самооценка на базата на това, което чувстват, че могат да правят на изучавания език.
Информацията може да бъде актуализирана на всеки 6 месеца. Учениците и студентите могат да представят езиковия си паспорт при преместване в друг клас или курс, а възрастните – при кандидатстване за работа.
Езикова биография
Съдържа поставените цели от обучавания, показва езиковия опит и регистрира напредъка му, стимулирайки изучаването на няколко чужди езика. Използва се таблица за самооценка, в която обучаваните вписват какво могат да правят в момента и какво планират като умения за в бъдеще.
Актуализацията на езиковата биография се прави всеки срок или когато е необходимо добавянето на нова информация.
Езиково досие
Включва материалите, резултат от усилията и работата на учащия, с цел нагледна подкрепа на описаните в паспорта и биографията умения.
Добавянето на материали към езиковото досие може да се извършва всеки месец или при наличие на нови.
Изготвянето на индивидуално езиково портфолио от преподавателите по чужд език включва освен заглавна страница, и текущите тестове, домашни задачи, проекти, формиращи или обобщаващи оценки, списъци за проверка и самооценка, грамоти, дипломи. Като цяло, то трябва да служи за измерване на напредъка и да предоставя доказателства за оценяване и определяне целите на обучаващите се. Това допринася за проследяване на прогреса и адекватния контрол от страна на преподавателя и от родителите, ако обучаващият се е в ученическа възраст.
В същото време портфолиото помага да се изградят умения за самооценка и за планиране на изучаване на чужди езици в дългосрочен план. Може да се изработи освен на традиционния хартиен носител, и в електронен вариант, който да включва електронни файлове и изображения, хипервръзки и др. – колекция от всички материали, предоставящи реални доказателства за учене и постигнати резултати.
Значението на документирането на напредъка за дългосрочната мотивация
Една от важните цели на езиковото портфолио е да подпомага обучаващите се за по-успешно и ефективно учене. Това включва усвояване на комуникативни умения, търсене на информация в различни източници и др.
Освен това, чрез документиране на напредъка всеки от курсистите получава стимул да поеме повече отговорност за собственото си учене.
Твърдения като „мога да” в таблицата за самооценка помагат да осъзнаят напредъка си и ги мотивира към дългосрочно поставяне на цели в изучаването на езика.
Като цяло, езиковото портфолио поощрява активността на изучаващите чужд език и разширява възможностите за самообучение и дългосрочно развитие.
Различни методи за отчитане на прогреса в четирите основни езикови умения
Езиковата компетентност при владеенето на чужд език се отчита съобразно валидната за цяла Европа Европейска езикова рамка. На базата на четири езикови умения, а именно: слушане, четене, говорене и писане се дефинират 6 нива на езикова компетентност. Те са: основно – А1 и А2, самостоятелно – В1и В2 и свободно – С1 и С2. Ниво А1 е за начинаещи, а С2 е признак за компетентно използване на езика.
Отчитането на прогреса по четирите езикови умения се извършва най-вече чрез кратки тестове, междинни и финален тест. За напредъка, свързан с уменията за говорене на чужд език, се имат предвид участието в дискусии, диалози и всички задачи, включващи устно общуване.
За оценяване на прогреса при слушане с разбиране на обучаващите се предоставя текст за слушане, след което отговарят на тестови въпроси върху съдържанието му. Същото се отнася и за уменията за четене.
При слушане и четене с разбиране се оценяват способностите на обучаващите да разбират информацията по изучаваните теми.
За проверка на постиженията за съставяне на писмен текст на курсистите се поставя задача за съставяне на текст с определен обем съобразно програмата на съответния клас или ниво. Друг вариант е да се отговаря писмено на въпрос върху даден текст в рамките на определен брой думи. Оценяването се прави по критерии съобразно Европейската езикова рамка.
Езиковите портфолиа към различните учебни системи се разработват към всяко от нивата на съответния учебник и гарантират ефективно персонализирано обучение и проследяване на прогреса на езиковите умения съобразно скалата на езиковата рамка.
Използване на портфолиото като инструмент за планиране на бъдещи цели
Езиковото портфолио е една постоянно променяща се картина, която отразява прогреса. То възпитава потребности и навици за организиране и подреждане на собствената работа на обучаващите – важна част от необходимите компетенции в съвременното общество.
Портфолиото е и ефективен инструмент за планиране на по-нататъшното езиково обучение. Макар че може да бъде в различни варианти, в зависимост от образователната степен и институциите, които ще обслужва, винаги дава отговор на изучаващите чужд език какви са конкретните им знания и умения. Личният им прогрес ги мотивира и стимулира за развитие чрез рефлексия върху собствената работа и за планиране на бъдещи цели.
Отчитайки ключовото значение на езиковото портфолио, преподавателите в Езикова школа „Омега” изготвят индивидуално езиково портфолио за всеки курсист. По този начин прогресът на обучаващите се може да бъде контролиран и следен по-адекватно.
На Omegals.bg може да научите повече за възможностите за езиково обучение, които предлагаме. Нашите филолози са професионалисти с опит и ще ви предложат най-подходящите форми на обучение по гъвкави програми. Какъвто и езиков курс да изберете, може да разчитате на персонализирано обучение и на възможности за създаване на езиково портфолио за документиране на вашия напредък.